Gran Turismo 40
---- ONTWERP COMMENTAAR ----
INTRODUKTIE
De GRAN TURISMO 40 is een sportief zeiljacht, ontworpen voor de zeiler die zowel zeilprestaties als functionaliteit eist. Het is een schip is voor snelle toertochten met een kleine bemanning, maar ook een schip om er succesvol ORC of IRC wedstrijden mee te zeilen. Het ontwerp is recentelijk herzien en geoptimaliseerd voor deze wedstrijdformules. Er bestaat ook een wedstrijdversie van genaamd Gran Turismo 39. Hierover later meer.
Een goede combinatie van prestaties en comfort wordt mogelijk gemaakt door de epoxy/composiet constructie. Deze constructie van het casco zorgt voor een laag gewicht met een grote sterkte en sluit osmose compleet uit.Het bespaarde gewicht laat een hoog ballastpercentage toe en biedt tevens mogelijkheden voor extra comfortabele uitrusting zoals b.v. verwarming of warm water via een boiler en dergelijke zaken.
De GT-40 (eigenlijk is het een 41-voeter) is voor wat betreft comfort en gedrag te vergelijken met de beste toerjachten uit deze klasse, maar zal er voor wat betreft prestaties ver boven uit steken.
HET GRAN TURISMO CONCEPT
Toerzeilen
Het schip is uitstekend bedienbaar door twee personen. Alle bedieningslijnen zijn bereikbaar vanuit de kuip, en in de meest voorkomende weersomstandigheden levert de 110 procents fok ruim voldoende prestaties.
Vanwege de hoogwaardige, kogelgelagerde dekuitrusting is alles ook nog eens licht hanteerbaar. Er is gekozen voor een topmasttuigage om een hanteerbaar grootzeil te houden.
Belangrijke parameters, zoals ballastpercentage en de vorm van kiel en roer, zijn zodanig gekozen dat de GRAN TURISMO 40 onder alle omstandigheden uitstekend controleerbaar blijft.
Wedstrijdzeilen
Bij het herziene ontwerp van de GT 40 is rekening gehouden met de laatste uitgave van de IRC en de ORC formules.
CUSTOM BUILT
Het casco van de GT 40 wordt onder begeleiding van Westland Boats gebouwd door een zeer ervaren Nederlandse jachtwerf. Voor de bouw wordt gebruik gemaakt van de beste kwaliteit materialen en dit is ook het geval voor al de uitrusting en het dekbeslag.
Deze bouwwijze en de direkte samenspraak met opdrachtgever, ontwerpers, bouwer en leverancier, biedt eigenaren de unieke mogelijkheid om uitvoering en indeling aan te passen aan hun specifieke eisen en wensen.
Dit geldt uiteraard ook voor de keuze van de diverse houtsoorten voor de betimmering en voor de stoffering.
ZELF AFBOUWEN
De GT 40 kan, onder bepaalde voorwaarden, ook geleverd worden voor zelfafbouw. Laat het ons weten als u hier in geïnteresseerd bent.
INTERIEUR
Het interieur is gericht op een maximaal comfort onder zeil. Zwaar uitgevoerd lijstwerk houdt losse spullen op zijn plaats en biedt een goede houvast in zeegang. De salon heeft een hoog niveau van afwerking, terwijl dit in de andere ruimtes o.a. vanwege gewichtsbesparing wat eenvoudiger gehouden is.
Eigenaarshut
Het ruime voorschip is ingericht als eigenaarshut en is voorzien van een dubbele kooi, een hangkast en een zitje met dressoir. De eigenaarshut heeft een eigen toegang tot de natte cel. Een een groot voorluik voorziet deze hut van veel licht en ventilatiemogelijkheden.
Natte cel
De natte cel bestaat uit een afgescheiden toiletruimte en een douchecabine.
Nat oliegoed kan in de douchecel uitdruipen en gedroogd worden.
De toiletruimte heeft een onderwaterlijntoilet, een wasbakje met spiegel en berging voor toiletartikelen. Er is een dekventilator en er is een vuilwatertank ingebouwd.
Salon
De salon bevindt zich in het breedste deel van het schip, tevens is dit in zeegang het rustigste deel. In de salon bevinden zich aan beide zijden een zit / slaapbank.De salon is voorzien van (gedeeltelijk dimbare) halogeen verlichting.
De kussens en bekleding (naar keuze) zijn van uitstekende kwaliteit.
De afwerking van het interieur ligt op hoog niveau. Er is een grote kajuittafel aanwezig met bladen welke uitklappen. Tevens is er veel bergruimte onder en achter de banken en in kasten.
Kombuis
Aan stuurboord naast de ingang bevindt zich een uitgebreide kombuis.
Deze is o.a. voorzien van warm en koud stromend water, een 3-pits gasfornuis met oven en grill en een ruime koelbox met elektrische koeling.
Navigatie hoek
Tegenover de kombuis bevindt zich de dwarsscheeps geplaatste grote kaartentafel.
De berging voor kaarten bevindt zich hieronder en er is ruimte voorzien voor de inbouw van instrumenten en berging van navigatiemiddelen zoals pilots e.d.
Het schakelpaneel van de elektrische installatie is bij de kaartentafel ingebouwd.
Gastenhutten
Achterin bevindt zich aan bakboord een afsluitbare gastenhut met een dubbele kooi, een hangkast en een zitje. Aan stuurboord is een enkele opklapbare zeilkooi met daarnaast veel ruimte voor berging van zeilen en andere zaken. Deze kooi is uitstekend geschikt als zeekooi.
Eventueel kan ook aan stuurboord een dubbele gastenhut ingebouwd worden.
ROMP
De romp heeft een lange waterlijn en een relatief klein nat oppervlak, dit zijn belangrijke factoren in het snelheidspotentieel.
De steile, scherpe boeg en een V-vormige spantvorm in het voorschip voorkomen dat het schip gaat slaan in golven.
Een gematigde ronde spantvorm en een gestrekt achterschip met een licht oplopende spiegel zorgen voor goede prestaties op aan-de-windse rakken en bij licht weer.
CONSTRUCTIE
De GT 40 wordt gebouwd volgens de Europese CE normen en voorschriften.
De romp is een composiet epoxy sandwich welke ter plaatse van de kiel en doorvoeren is uitgevoerd in een massief glasvezel laminaat.
Het dek is uitgevoerd in een PVC / glasvezel sandwich, de schotten zijn van gefineerd hechthout. Het interieur wordt waar mogelijk aan de romp gelamineerd en draagt zo voor een groot deel bij aan de stijfheid van de constructie.
De constructie is zodanig, dat deze de eisen van de CE klasse "Oceaan" ruim overtreft en is bepaald in samenwerking met “AT Composites Ltd”, een daartoe gespecialiseerd bedrijf in Australië.
Dit bureau heeft al voor veel bekende composietjachten het laminaat ontworpen en de bijbehorende sterkteberekeningen uitgevoerd.
TUIGAGE
De GT 40 heeft een doorgestoken mast met drie stel gepijlde zalingen.
De masttop tuigage verdeelt het zeilplan in een goed hanteerbaar grootzeil en een niet te grote voordriehoek. Bakstagen zijn mogelijk, maar niet noodzakelijk.
Vanwege het lage gewicht is de boot ook uitstekend te varen met een 110% genua, eventueel kan er een gennaker gevoerd worden.
De mastvoet komt uit in de doucheruimte, waardoor eventueel lekwater via de douchepomp met vlotterschakelaar direct afgevoerd wordt.
DEKLAYOUT
De kuip wordt gebouwd in een helmstok- of een stuurwieluitvoering.
Standaard wordt deze boot voorzien van helmstokbesturing, door het uitgebalanceerde lijnenplan laat deze boot zich zeer goed en sportief met een helmstok sturen en de eerste GT 40 is dan ook van een helmstok voorzien.Maar uiteraard kan als optie stuurwielbesturing geleverd worden.
Bij deze uitvoering met een groot stuurwiel heeft de stuurman een uitstekend zicht vanaf het zijdek op de telltales.
Direkt boven de helmstok (of voor het stuurwiel) is de overloop geplaatst.
De grootschoot loopt via de giek naar twee selftailing lieren. Onder het achterdek bevindt zich een grote bergruimte voor fenders, lijnen e.d.
KIEL
De nieuw ontworpen high performance kiel bestaat uit een stalen vin met een torpedovormige loden bulb. Het ontwerp van de kiel en de diepgang van 2.45 m. garanderen uitstekende aan-de-windse zeileigenschappen.
Het is eventueel ook mogelijk de GT 40 met een diepgang van 2.0 m. te leveren, de eerste GT-40 die een thuishaven heeft op het IJsselmeer is uitgerust met deze ondiepere kiel.
ROER
Het balansroer heeft een hoge slankheid en is iets overbemeten voor een aangenamer stuurgedrag. Bij de stuurwieluitvoering geeft de overbrenging met een Vectran* kabel geeft een uitstekend gevoel in het roer, vergelijkbaar met dat van een helmstok. Er worden licht lopende zelfcentrerende lagers toegepast.
HOOFDAFMETINGEN
Lengte over alles | : 12.36 m. |
Vuilwater cap. | : 50 l. |
Lengte waterlijn | : 10.80 m. | Water cap. | : 300 l. |
Max. breedte | : 3.86 m. | IM | : 14.80 m. |
Diepgang | : 2.45 m. | J | : 4.67 m. |
Alternatief | : 2.00 m. | P | : 14.88 m. |
Waterverplaatsing | : 6250 Kg. | E | : 5.35 m. |
Ballast | : 2750 Kg. | Grootzeil | : 47.0 m2 |
Motor | : 30 Pk. | Genua (eventueel) |
: 54.4 m2 |
Brandstof cap. |
: 150 l. | Fok 100% | : 31.0 m |
SPECIFICATIE
ROMP
Romp gebouwd volgens de composiet epoxy sandwich methode.
Kernmateriaal : High density schuim (Core-Cell ®) met gesloten celstructuur, epoxy verlijmd.
Ter plaatse van de aanhechting van de kiel wordt de sandwich kern vervangen door een vollaminaat ter dikte van minimaal de kerndikte.
Bij de doorvoeren, roerlager en saildrive eveneens een vollaminaat.
Laminaat : Multiaxiaal glasweefsel, diverse gewichten en epoxy hars.
Alle structurele schotten uitgevoerd in 15-30 mm hechthout. Afgewerkt met fineer.
Alle stringers en wrangen zijn ingelamineerd in pvc schuim en/of watervast multiplex.
Romp onder- en bovenwater geplamuurd en afgewerkt met hoogwaardig verfsysteem, kleuren naar keuze.
Onderwaterschip afgewerkt met antifouling naar keuze.
DEK
Het dek wordt uitgevoerd in composietbouw, pvc/glasweefsel/epoxy.
De pvc kern wordt vervangen door hechthout of hard schuim t.p.v. de dekfittings alsmede langs de gehele dekrand. Het dek wordt naar keuze afgewerkt met een antislip verfsysteem. Dekrompverbinding d.m.v. verlijming en laminaat. Er is een ronde, gladde overgang tussen romp en dek.
KIEL
Kielvin in gietijzeren uitvoering, afgewerkt met een epoxy verfsysteem.
Kielbevestiging d.m.v. flens welke verzonken is in de romp en rvs draadeinden/bouten. Kielbulb in gegoten lood, met antimoon toevoeging voor de hardheid, de bulb is met rvs bouten bevestigd aan de vin.
ROER
Roer in glasvezel composiet met aluminium roerkoning.
- Zelfstellende lagers, fabrikaat Jefa of JP-3
- Standaard : helmstokbesturing, gelamineerde houten helmstok met Spinlock verlenger
- Optie : custom pedestal, 2m. diameter, aluminium of carbon (optie) stuurwiel met kogelgelagerde as.
- Bij wielbesturing Vectran* overbrenging, aluminium quadrant met aansluiting voor stuurautomaat en noodhelmstokvoorziening, stuurwiel verzonken in kuipvloer
DEKBESLAG
- Custom rvs preek- en hekstoel, wantputtings, voor- en achterstag fittings
- Rvs tapse 2-draads scepters 620 mm
- Ankerrol (wegneembaar), ankerbak in voorschip optioneel
- 4 stuks grote lichtmetalen meerklampen
- Alle dekgeleiders zijn kogelgelagerd (Harken)
- Spinlock stoppers op lopend want
- Kogelgelagerde overloop (Harken)
- Verstelbare genuarails met slede, kogelgelagerd leioog (Harken)
- Vallieren (2), genuaschootlieren (2), grootschootlieren (2), (Harken selftailing)
- Groot perspex en aluminium voorluik en kajuitdakluik (Lewmar)
- Ingelijmde getinte perspex of polycarbonate ramen
- Schuifluik met garage, wasbord deurtjes (hout of perspex) met ventilatierooster
- Voorschip voorzien van teakhouten voetlijst
- Lenspomp ingebouwd en bedienbaar van uit de kuip
TUIGAGE
De mast is een doorgestoken aluminium profiel, geanodiseerd of gespoten in kleur met drie stel zalingen. Carbon mast en/of giek op aanvraag.
De topsectie is verjongd en voorzien van een aangelaste achterstag uithouder.
De giek is een alumiunium profiel met interne reeflijnen, stoppers en outhaul.
Reeflijnen lopen naar lieren op het kajuitdak.
- Discontinue verstaging in “dyform”, optioneel rod rigging
- Achterstag verstelbaar, voorstag optioneel voorzien van rolgenua systeem of dubbelgroefs voorstagprofiel
- Grootzeilval en genuaval in Spectra of gelijkwaardig, mast voorzien van schijven voor dubbele vallen
- Spinnakerval, spinnakerboomop- en neerhouder
- Vaste giekneerhouder met takel
- Aluminium spinnakerboom met rail op mast, optioneel carbon fiber boom
- Alle blokken van de tuigage zijn kogelgelagerd (Harken)
- Mast voorzien van Windex windaanwijzer, driekleurentoplicht, ankerlicht, en stoomlicht
INTERIEUR
Houtwerk in kleur en houtsoort naar keuze. Indeling in het algemeen
volgens interieurplan. In overleg zijn wijzigingen mogelijk.
Lakwerk met hoogwaardige blanke lak, mat of glanzend naar keuze.
De kombuis is voorzien van bergruimtes voor voedsel en kookbenodigdheden.
Er zijn 2 stuks 2 kg. brandblussers gemonteerd.
- Half cardanisch, 3-pits, gasfornuis met grill en oven. rvs handrail langs kookstoestel
- Lade ingedeeld voor bestek
- Ingebouwde afvalbak met afvalzak
- Voorraadkasten
- Bergplaats voor borden, glazen, kommen en pannen
- Dubbele rvs spoelbak
- Grote geïsoleerde koelbox met 12V koelelement
- Kunststof werkblad
- Kussens van zeer goede kwaliteit, gecontoureerd schuim met hoge dichtheid, bekleding naar keuze
- Deuren en laden voorzien van degelijk sluitwerk
- Vloerplanken teak met essen bies
- Grote kajuittafel met opklapbare bladen.
SANITAIR
- 30 l. boiler op motorwarmte en/of walstroom, warm water in kombuis en doucheruimte
- 300 l. drinkwater in twee kunststof of rvs tanks
- Waterdruksysteem met hydrofoor en noodvoetpomp
- Zeewatertoilet handbediend
- wasbak met kraan en douche in toiletruimte
- 50 l. vuilwatertank
MOTOR
- Diesel 30 PK. saildrive, Yanmar, Volvo Penta of Nanni naar keuze, indirect gekoeld met natte uitlaat door spiegel.
- Tweeblads klapschroef
- Motorruimte geluids geïsoleerd
- Controle paneel met toerenteller in de kuip of bij de kaartentafel, Spinlock afneembare gashandle
- 150 l. dieselolie in rvs tank
ELECTRA / INSTRUMENTATIE
- 12V DC systeem
2 x 105 Ah accu's met scheidingsrelais - Motorurenteller
- Brandstofniveaumeter
- 12 V stopcontact bij kaartentafel voor GSM lader e.d.
- Halogeen of led interieurverlichting (gedeeltelijk dimbaar), led navigatieverlichting, instrumentenverlichting
- Walstroomaansluiting met acculader en 220 V stopcontact
- Plastimo kompas bij stuurwiel of in kajuitwand
- Zeilinstrumenten: naar keuze (extra)
AFLEVERING
De Gran Turismo’s zijn geen in serie gebouwde polyester boten.
Ze worden vaarklaar afgeleverd maar zonder zeilen of zeilinstrumenten, aangezien iedere eigenaar hier zijn eigen wensen voor heeft.
Vaarklaar betekent dat het schip in het water ligt, opgetuigd is en dat de systemen in bedrijf gesteld zijn. Er zijn geen transport- of afleveringskosten.
De boot is voorzien van antifouling en is verder compleet volgens specificatie uitgerust, dus inclusief spinnakeruitrusting. Indien u niet met een spinnaker wilt varen, geeft dit een minderprijs.
Kompas, koelkast, warmwatervoorziening, selftailing lieren, loden wedstrijdkiel, Harken dekbeslag en kleuren naar keuze zijn allemaal standaard.
Er zijn geen verborgen “extra’s”.
ZEILEN
Wij hebben goede kontakten met diverse zeilmakers en kunnen u hierin uitstekend adviseren.
Wijzigingen voorbehouden, april 2009